قفل کارتی چیست ؟

۸ بازديد

قفل کارتی چیست و چگونه کار میکند؟

قفل کارتی (Keycard lock) یک روش راحت و کارآمد برای مدیریت، نظارت و کنترل فضاهای مسکونی، اداری و تجاری است. این سیستم دسترسی به افراد کمک می‌کند تا بتوانند حداکثر امنیت و عملکرد را در اختیار داشته باشد. بسیاری از ما چه به صورت تجربی و چه دیداری (مشاهده در فیلم‌ها یا تبلیغات تلویزیونی) قفل دیجیتال کارتی را دیده‌ایم و می‌دانیم که این سیستم با استفاده از یک کارت هوشمند کار می‌کند.

قفل کارتی چیست؟

قفل کارتی دارای یک رمز امنیتی است که به کاربر امکان می‌دهد از طریق درب‌های الکتریکی به داخل فضا دسترسی پیدا کند. این سیستم به یک کارت خوان (نصب شده روی درب) نیاز دارد که با کشیدن کارت روی کارتخوان (مانند دستگاه خودپرداز) یا قرار دادن کارت روی کارتخوان، مجوز دسترسی صادر می‌شود. با استفاده از کلید کارتی، کاربران دیگر نیازی به استفاده از کلید فیزیکی (فلزی) ندارند.

درعوض، یک مجوز دسترسی در داخل کارتخوان و یک تراشه در کارت تعبیه شده است که کد منحصربه فرد کارت توسط کارتخوان بررسی می‌شود. هنگامی که کارتخوان اعتبار دسترسی را تشخیص داد، با قفل درب ارتباط برقرار می‌کند و سیگنالی را به قفل مبنی بر صحت اطلاعات ورودی ارسال می‌کند. سپس به کاربر اجازه ورود داده می‌شود. کل این فرآیند کمتر از یک ثانیه به طول می‌انجامد.

چند واقعیت در مورد قفل کارتی هتلی

بسیاری از مردم معتقدند که این کارت‌ها حاوی اطلاعات حساس کاربران از جمله اطلاعات شخصی یا مالی هستند. واقعیت این است که اکثر کارت‌های کلیدی مورد استفاده در هتل فقط شماره اتاق و تاریخ اقامت را ذخیره می‌کنند. اطلاعات اضافی که می‌توانند در یک کارت کلید ذخیره شوند به چهار اطلاعات اصلی تقسیم می‌شوند:

  • شماره اتاق
  • تاریخ دسترسی مجاز برای ورود
  • تاریخ دسترسی منقضی برای خروج
  • شماره مهمان

این کارت‌ها کمترین اطلاعات ذخیره شده را در خود دارند، بنابراین امکان سوء استفاده را محدود می‌کنند. اما کارت‌های کلیدی در برابر سرقت یا گم شدن ایمن نیستند! و به یک فرد غریبه اجازه می‌دهد به اتاق مورد نظر دسترسی پیدا کند. این نوع لغو امنیت بیش از احتمال رمزگشایی اطلاعات روی کارت نگران کننده است.

اگرچه درست است که قفل کارتی هتلی از سوء استفاده مصون نیست، اما مقررات مدرن محافظت از اطلاعات از وقوع این امر جلوگیری می‌کنند. لازم به یادآوری است که همۀ مکان‌های جغرافیایی قوانین حریم خصوصی یکسانی ندارند. اگر به خارج از کشور سفر می‌کنید، به عنوان مثال در اروپا، کارت شما ممکن است جزئیات مالی مانند شماره کارت اعتباری را نیز در خود ذخیره کند.

منبع: https://digidl.net/%d9%82%d9%81%d9%84-%da%a9%d8%a7%d8%b1%d8%aa%db%8c-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.